وب مستر

وردپرس چیست و چرا با وردپرس سایت بسازیم؟

اکثر افرادی که می خواهند خودشان سایت خود را راه اندازی کنند  نیاز به سیستم وردپرس دارند. لذا سوالی که برای اکثریت این گروه پیش می آید این است که وردپرس چیست. اگر شما هم قصد راه اندازی سایت شخصی یا شرکت یا فروشگاه اینترنتی خود با وردپرس را دارید اما با آن آشنایی ندارید، در این مطلب با اینکه این سیستم چه کاربردی دارد و وردپرس را چگونه می توان به بهترین شکل بکار گرفت آشنا خواهید شد.

تاریخچه وردپرس

وردپرس توسط فردی به نام مت مولنوگ – (Matt Mullenweg) نوشته و برنامه نویسی شد و اکنون به بزرگترین سیستم مدیریت محتوای جهان تبدیل شده است. وردپرس با زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود. همچنین نسخه‌ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است. وردپرس در ادامه راه پروژه ی موفق b2 است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهنده ی اصلی وردپرس) پیشنهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده‌است.

وردپرس به زبان ساده :

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای راه اندازی و ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌ها است که شما با استفاده از این سیستم نرم‌افزاری می‌توانید، محتوای سایتتان (متن، فیلم ، تصویر و هر چیز دیگری) را مدیریت کنید. وردپرس (Wordpress) در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ‌نویسی بود که امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌داد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد. خوب است بدانید بیش از یک سوم وب سایت های موجود در فضای مجازی و بیش از دو سوم وبسایت های ایران وردپرسی هستند.

وردپرس را می توانید از اینجا دانلود کنیددانلود آخرین نسخه وردپرس (فارسی)

برای خرید هاست (برای نصب وردپرس) اینجا کلیک کنید.

وردپرس به زبان حرفه ای تر :

به طور کلی وردپرس یک نرم افزار تحت وب متن باز (open source) می باشد که در دسته ی سیستم های مدیریت محتوا (Content Management System) می باشند، قرار میگیرد. از آنجا که سیستم وردپرس رایگان است، هر کاربری می تواند فایل های مربوطه ی آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهد. البته بدیهی است که وردپرس بخشی از نیازهای کاربران را برآورده می کند اما برای شخصی سازی و برآورده ساختن سایر نیازها، به متخصصینی نیاز است که تغییرات لازم را ایجاد کرده و یا سایر امکانات و ابزار مورد نیاز کاربران را فراهم نمایند.

پوسته وردپرس

پوسته ی وردپرس

اکنون که بصورت حداقلی با وردپرس آشنا شدیم، باید از پوسته وردپرس صحبت کنیم. پوسته ی وردپرس، قالب وردپرس (WordPress Theme)، همان طرح اصلی وب سایت وردپرس شماست که کاربران می بینند. واضح ترین و رایج ترین خاصیت پوسته، تعیین آرایش قرار گرفتن عناصر مختلف صفحات وب در کنار یکدیگر می باشد. البته کسانی که به صورت فنی با وردپرس آشنایی داشته باشند، می دانند که مسائل دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان از قابلیت انعطاف پذیری مناسبی که در وردپرس وجود دارد، استفاده کرد. 

موتور جستجوگر

وردپرس و موتورهای جستجو

به طور کلی وردپرس به گونه ای ساخته شده است که از محبوبیت خوبی نزد موتورهای جستجو برخوردار است اما هرگز نباید فراموش کرد که توجه به سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO -> Search Engine Optimization)  برای سایت های وردپرسی بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه ی اکید ما به کسانی که قصد استفاده از وردپرس را برای وب سایت خودشان دارند، این است که اگر افزایش میزان بازدیدها از طریق موتورهای جستجو برایتان اهمیت دارد، حتما کار طراحی پوسته ی خودتان را به کسانی بسپارید که اطلاعات خوبی از سئو دارند.

وردپرس یا سایر سیستم های سایت ساز؟

در موضوع وب و در میان کاربران مختلف، مباحث زیادی مطرح است که طرفداران هر کدام از سیستم های مدیریت محتوا، سعی دارند تا نرم افزار محبوب خودشان را به عنوان سیستم مدیریت محتوای برتر، معرفی کنند؛ اما حقیقت آن است که طرح اینگونه مباحث از پایه دچار اشکال است. چرا که هر کدام از این نرم افزارها و یا سیستم عامل ها، برای محیط ها و کاربردهای خاص خودشان طراحی شده اند و مناسب همان کار هستند. برای روشن شدن مطلب تصور کنید از شما سوال کنند که به نظر شما یک خودروی سواری بهتر است، یا یک خودروی سنگین؟ قطعا پاسخ شما این خواهد بود که هر کدام از این ها برای کار خاصی طراحی و ساخته شده اند و نمیتوان به طور کلی چنین مقایسه ای را انجام داد.

اما روی هم رفته سیستم وردپرس از لحاظ موتورهای جستجو یا سئو، از لحاظ سرعت بارگزاری، کیفیت خدمات، آسانی کاربرد و همچنین امنیت و افزونه های مختلف جایگاه بسیار خوبی دارد و پیشنهاد می کنیم که از این سرویس استفاده کنید.

علاوه بر ویژگی های فوق، وردپرس قابلیت دسترسی راحت برای ویرایش را داراست. مراحل ایجاد سایت وردپرس به این صورت است که ابتدا درخواست خود را جهت خرید هاست وردپرس و جهت انتخاب و خرید دامنه مناسب ثبت می نمائید. سپس همکاران با ارسال نام کاربری و رمز عبور شما، زمینه استفاده هرچه بهتر شما از سیستم وردپرس را فراهم خواهند کرد.

ضمنا از طریق این مطلب ترافیک سایتتون رو نیم بها کنید…

مزایای وردپر

مزایای وردپرس

کاهش هزینه: علاوه بر راه اندازی کم هزینه سایت، دیگر نیازی نیست که برای هر تغییری که می‌خواهید در سایت انجام دهید، به شرکت طراح سایت خود مراجعه کنید. وردپرس این امکان را به شما می‌دهد که هر زمان خواستید، تغییرات خود را درون سایت ایجاد کنید، مطالب جدید در سایت منتشر کنید، کاربران خود را مدیریت کنید، به نظرات رسیدگی کنید و ….

مدیریت آسان: شما به راحتی می‌توان سایت خود را در هر جا که هستید، چه با کامپیوتر و چه با موبایل، مدیریت کنید و نیازی به هیچ گونه برنامه جانبی ندارید.

ظاهر زیبا: در سطح فضای مجازی هزاران قالب مخصوص وردپرس وجود دارد که شما می‌توانید انتخاب کنید و روی سایت خود پیاده‌سازی کنید. اما وردپرس امکان اینکه قالب سفارشی خود را طراحی و استفاده کنید را نیز دارد.

سئو عالی: وردپرس به صورت استاندارد کدنویسی شده‌است تا سئو سایت شما را هر چه بیشتر بهبود ببخشد تا در نتایج گوگل بهترین جایگاه را داشته باشید. البته سئو فقط به سیستم مدیریت محتوای انتخابی شما محدود نمی‌شود و موارد زیاد دیگری نیز در این بخش سهیم هستند. وردپرس به خودی خود موارد محدودی از سئو را دربردارد و می‌توان با استفاده از پلاگین‌های متعددی از جمله yoast seo و All in One SEO تا حد زیادی به رتبه وب سایت کمک کرد.

ارتباط با شبکه‌های اجتماعی: وردپرس و افزونه‌های جانبی آن به شما این امکان را می‌دهند که به صورت خودکار سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب متصل کرده و مشتریان خود را از تغییرات سایت خود باخبر سازید.

امنیت: وردپرس از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. اما به دلیل اینکه امنیت یک مسئله نسبی است و هیچ وقت صد در صد نخواهد بود، وردپرس هر روز مشکلات وردپرس را بررسی می‌کند و در به روز رسانی‌ها رفع می‌کند. علاوه بر تیم وردپرس، برنامه‌نویس‌های زیادی در جهان هستند که روی امنیت وردپرس کار می‌کنند. علاوه بر اینکه وردپرس به خودی خود تا حد زیادی ایمن است، افزونه‌هایی برای ایمن تر کردن سایت نیز وجود دارد تا سایت خود را امن تر کنید. اولین قدم برای افزایش امنیت وردپرس، تغییر آدرس ورود به پنل مدیریت آن می‌باشد.

بروزرسانی رایگان: وردپرس یکی سیستم مدیریت محتوای کاملاً رایگان است و بسیار در به روزرسانی و رفع مشکلات احتمالی فعال است. شما می‌توانید تمام این به روز رسانی‌ها را به صورت رایگان دریافت و با یک کلیک نصب کنید!

انعطاف‌پذیری وردپرس: وردپرس، یکی از منعطف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای جهان است که افراد خواهند توانست آن را برای کاربری دلخواه خود ویرایش کنند. همچنین وردپرس دارای هزاران افزونه وردپرس است که از طریق آن‌ها می‌توانید انواع امکانات را به سایت خود اضافه کنید.

از اینکه این مطلب رو مطالعه کردین سپاسگذاریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا