اخبار تکنولوژیسخت افزار

مقایسه NVME با انواع حافظه

در دنیای ذخیره‌سازی اطلاعات مانند هر فناوری دیگری، انبوهی از اصطلاحات فنی و تخصصی وجود دارد که خاص همان فناوری محسوب می‌شوند.

حجم این اصطلاحات خیلی زود می‌تواند برای یک کاربر معمولی، به‌ویژه آن‌هایی که با قطعات کامپیوتری آشنا نیستند گیج‌کننده شود.

بنابراین مطلب زیر را به مقایسه NVMe با انواع حافظه اختصاص دادیم و در آن به ب و تفاوت NMVe با SATA رسیدگی خواهیم کرد.

بارگذاری سریع‌تر صفحات

سرورهایی که برای میزبانی سایت‌ها از ‌هاردهای NVMe SSD استفاده می‌کنند در مقایسه با انواع رایج HDD یا SSD بسیار سریع‌تر هستند و باعث لود با سرعت بالاتر صفحات سایت کاربر می‌شود.

NVMe SSD در مقایسه با HDD سرعت ورودی و خروجی دیسک 25 برابر بیشتر و به نسبت اس اس دی 7 برابر بیشتر را فراهم می‌کند. زمان دسترسی به اطلاعات آن در مقایسه با HDD  هزار برابر  و در مقایسه با SSD  10 برابر سریع‌تر است. نتیجه آن بارگذاری سریعتر وب سایت‌ها، ایمیل‌ها و برنامه‌ها در یک سرور میزبانی سایت با هاردNVMe SSD  است.

سرعت بالا برای صفحات سایت

هنگام بازدید از یک وب سایت، سرور باید فایل‌ها را پیدا کرده و وب‌سایت را آماده کند. به دلیل تاخیر کمتر، ورودی و خروجی (IO) دیسک و IOPS بیشتر، NVMe می‌تواند با سرعت بیشتری فايل‌ها را پیدا کرده، وب سایت‌ها را آماده کند و بارگذاری صفحه را با سرعت بیشتری نسبت به میزباني مبتنی بر SSD یا HDD ارائه می‌دهد.

عملکرد بهتر دیتابیس

یک بلاگ، یک سایت تجارت الکترونیکی یا برنامه‌های سفارشی به ورودی و خروجی (I/O) زیاد دیتابیس نیاز دارند. دیسک‌های قدیمی کند هستند و عملکرد I/O را به دلیل محدودیت‌های خود محدود می‌کنند. NVMe SSD يك میکروچیپ ساختاری جامد است و می‌تواند از پس ورودی و خروجی‌هاي بسيار سریع برآید.

عملکرد بهتر وب سایت

NVMe SSD به داده‌ها سریع‌تر دسترسی دارد که باعث پاسخگویی بیشتر وب سایت‌ها می‌شود و امکان اجرای اسکریپت‌های دلخواه را به‌راحتی فراهم می‌کند. از طرفی عملکرد آن با گذشت زمان افت پیدا نمی‌کند. با انتخاب سرورهای میزبانی سایتNVMe SSD ، سرعت وب سایت‌های شما از تنظیمات براساس HDD یا SSD قديمي بیشتر خواهد شد.

جلوگیری از ازدست‌رفتن داده‌ها

یک تفاوت NMVe با SATA این است که زمان استفاده از سرورهای با هارد NMVe به علت استفاده از RAID جلوی از دست رفتن داده‌های کاربر گرفته می‌شود.

RAID توان عملیاتی داده‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه، وب سایت شما سریع‌تر کار می‌کند، خدمات بهتری به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، در صفحات نتایج موتورهای جستجو بیشتر حضور پیدا می‌کند و رتبه‌بندی سئو آن بالا می‌رود. تفاوت NMVe با SATA

در واقع، NVMe از حافظه غیر فرار استفاده می‌کند و داده‌ها در اثر قطعی برق از بین نمی‌روند. شرکتی مانند پارس دی وی اس روزانه از سرورهای خود نسخه‌های پشتیبان نیز تهیه می‌کند و آن‌ها را در مکانی خارج از سرور سایت کاربران نگه می‌دارد تا از داده‌های آن‌ها محافظت شود.

عملکرد قابل اطمینان و پایدار

NVMe SSD کمتر در معرض آسیب ناشی از ضربه یا لرزش قرار دارد و به دلیل نبود قطعات متحرک در محدوده‌های دمایی گسترده‌تر قابل به کار است.

NVMe SSD در پایان عمر جلوی دسترسی نوشتن را می‌گیرد که اجازه به خوانده شدن داده‌ها می‌دهد، در حالی که HDD دست از کار کردن می‌کشد و نابود می‌شود که مجددا تفاوت NMVe و SATA را بهتر نشان می‌دهد.

زمان جستجو تقریبا صفر برای خواندن و نوشتن داده‌ها

HDD برای گرداندن صفحات چرخان خود و حرکت بازوی محرک برای تعیین مکان داده‌ها، زمان قابل توجهی را صرف می‌کنند. HDD و SSD با 32 بلوک داده کار می‌کنند، در حالی که NVMe SSD چنین محدودیتی را ندارد که به معنای زمان جستجو تقریبا صفر است. تفاوت nmve با ssd با توجه به این موضوع بهتر مشخص می‌شود.

عملکرد بهتر و مدیریت ترافیک

هنگامی که یک بازدید کننده وارد یک وب‌سایت پویا مانند وردپرس می‌شود، این بازدید باعث اجرای کوئری‌های دیتابیس و در همان حین دسترسی به داده خواهد شد.

NVMe SSD به علت ویژگی‌هایی که در بالا ذکر کردیم می‌تواند مقادیر عظیمی از داده‌ها را همزمان کنترل کند.

عملکد بهتر در مدیریت ترافیک

چنین کارهایی به چرخه پردازنده کمتری نیاز دارد که امکان عملکرد بهتر پردازنده، تحویل سریع‌تر محتوا، جستجو سریعتر در دیتابیس، ذخیره سریع‌تر، مدیریت ترافیک بیشتر و وب‌سایت‌های با سرعت لود بالاتر را فراهم می‌کند.

افزايش فوری عملكرد

هنگامی که هارد سرور میزبانی سایت خود را از HDD یا SSD بهNVMe SSD  انتقال می‌دهید، افزايش فوري عملكرد سایت را مشاهده خواهید کرد. سرورهای محاسباتی با فرکانس بالا با توزیع منابع بیشتر عملکرد بهتری را برای وب‌سایت کاربران فراهم می‌کنند.

دسترسی هزار برابر سریع‌تر به داده‌ها

NVMe SSD هزار برابر تاخیر سریع‌تر در مقایسه با HDD و 10 برابر بیشتر در مقایسه با SSD دارد. HDD و SSD هر دو مدت زمان بیشتری برای دسترسی به داده‌ها نیاز دارند. NVMe SSD چنین محدودیت‌هایی ندارد تا بلافاصله و همزمان به داده‌ها دسترسی پیدا ‌کند.

25 برابر توان عملیاتی داده بیشتر

NVMe SSD حدود 3500 مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن و نوشتن را فراهم می‌کند. این مقدار برایSSD  می‌تواند 500 مگابایت بر ثانیه باشد، در حالی‌که سرعت HDD بسته به عمر هارد، شرایط و میزان یکپارچه‌سازی به حدود 130 مگابایت در ثانیه می‌رسد.NVMe  سرعت ورودی و خروجی دیسک 25 برابر بیشتر از HDD و 7 برابر بیشتر از SSD دارد.

مقایسه NVMe با انواع حافظه

درایوهای HDD در هنگام دسترسی به داده‌ها دارای دو محدودیت عمده فیزیکی هستند که در بحث دسترسی به داده‌ها ویژگی منفی آن‌ها محسوب می‌شود.

اولین محدودیت، تاخیر چرخشی صفحات چرخان است. محدودیت دوم، زمان جستجویی است که طول می‌کشد تا هد خواندن و نوشتن، داده‌ها را روی دیسک پیدا کند.

هارد NVME

درایوهای HDD به‌طور تصادفی داده‌ها را روی دیسک‌های چرخان ذخیره می‌کنند و بازوی محرک با «هد خواندن و نوشتن» برای دسترسی به داده‌های ذخیره شده و خواندن اطلاعات باید حرکت کند.

حرکت فیزیکی زمان قابل توجهی را می‌گیرد. به همین دلیل است که بازدیدکنندگان هنگام لود صفحات وب سایتی که از سرورهایی با چنین هاردهایی استفاده می‌کند، با تاخیر روبرو می‌شوند.

SSD از میکروچیپ‌های ساختمانی جامد و بدون هیچ قسمت متحرکی استفاده می‌کند و تکیه به استفاده از صفحات چرخان ندارد.

با این حال، از همان خطوط کند SATA برای انتقال داده‌ها به پردازنده و برعکس استفاده می‌کند. از طرفی در حالی که SSD سریع‌تر از درایو HDD است اما SATA همچنان در انتقال دادها با سرعت بالا مشکل دارد.

درایو SSD NVMe هیچ کدام از این مشکلات با دسترسی فوری و همزمان به داده‌ها ندارد. در چنین حافظه‌هایی ترتیب نداشتن داده‌ها مهم نیست، چون NVMe SSD می‌تواند به‌سرعت داده‌های مورد نیاز خود را انتخاب کند. به همین دلیل است که یک سرور NVMe SSD 25 برابر سریع‌تر از سرورهای قدیمی به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

درایو NVMe SSD از خطوط PCIe با سرعت بالا برای انتقال داده به پردازنده و از پردازنده به جای دیگر استفاده می‌کند.

این درایو با سرعت 1 گیگابایت بر ثانیه، از 4 خط PCIe استفاده می‌کند و می‌تواند همزمان تا 4 گیگابایت داده بر ثانیه را انتقال دهد.

خطوط PCIe مستقیما به پردازنده متصل هستند که به تاخیر کمتر و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات کمک می‌کند. سرعت بیشتر NVMe SSD برای تکمیل خواندن/نوشتن داده‌ها به چرخه‌های پردازنده کمتری نیاز دارد.

درایو NVME SSD

NVMe SSD همراه با توانایی کار با 64000 صف داده و 64000 دستور در هر صف، سرعت خواندن و نوشتن داده بی نظیری را ارائه می‌دهد و عملکرد کلی سرور را بهبود می‌بخشد.

به همین دلیل است که زمان بارگذاری وب سایت‌های شما در میزبانیNVMe SSD  به‌طور قابل توجهی سریع‌تر است. نکته آخر این است که میزبانیNVMe SSD  سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر است.

سخن نهایی

در دنیای امروزی که گوگل اهمیت زیادی برای لود سایت قائل می‌شود و آن را یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی کرده است، باید از سرورهای پرسرعتی برای سایت خود استفاده کنید.

شرکت پارس وی دی اس با ارائه خدمات میزبانی وب NVMe SSD عملکرد سریع سایت شما را تضمین می‌کند و می‌توانید به کمک مشاوران این سایت بهترین سرور را انتخاب کنید.

چون همان‌طور که در مطلب بالا با مقایسه NVMe با انواع حافظه متوجه شدید، سرورهایی مجهز به این حافظه‌ها استاندارد جدیدی از سرعت را برای کاربران فراهم می‌کنند.

مطالب مرتبط
معرفی NVME و مزایایی که به همراه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا