مدیریت سایت

نکاتی که هنگام اداره ی یک سایت پربازدید باید به آنها توجه کنید

بازدیدکنندگان از هر وب‌سایتی انتظار سرعت بالا و بهترین عملکرد را دارند. با این حال، اداره سایت پربازدید می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

حفظ زمان بارگذاری سریع بدون منابع لازم، پیکربندی و آماده‌سازی کافی برای وب‌سایت‌هایی که ترافیک بالا دارند بسیار مشکل است.

نکات مدیریت یک سایت پربازدید

مشکلات مربوط به عملکرد صفحه وب می‌تواند منجر به از دست رفتن ترافیک، اعتماد کاربران و در نهایت درآمد شود و در نتیجه ضرر زیادی به یک کسب‌وکار آنلاین وارد کند.

به منظور اجتناب از این مشکلات، کسب‌وکارها باید یک رویکرد هوشمندانه هنگام مدیریت سایت پربازدید خود در پیش بگیرند و سرورهای لینوکس یا VPS مورد استفاده خود را بهینه‌سازی کنند.

نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم به شما کمک می‌کنند وب‌سایت ترافیک بالا خود را به شیوه‌ای کارآمد مدیریت کنید و یک تجربه کاربری عالی برای بازدیدکنندگان فراهم کنید.

هاست وب‌سایت خود را ارتقا دهید

هاست یا میزبانی وب به سروری گفته می‌شود که باید اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت را روی آن بارگذاری کنید.  بیشتر افراد ابتدا وب‌سایت خود را با هاست مشترک راه‌اندازی می‌کنند. در این روش، چند وب‌سایت روی یک سرور مستقر می‌شوند، در نتیجه هزینه آن کمتر است.

اگرچه هاست مشترک در ابتدا بهترین گزینه به شمار می‌آید، قابلیت‌های محدودی دارد و اداره سایت پربازدید را با مشکل روبرو می‌کند.

هاست‌های مشترک معمولا ویژگی‌های ضروری را برای صفحات بزرگ مثل پهنای باند، ظرفیت سرور، رم و فضای ذخیره‌سازی ندارند.

ارائه‌کنندگان هاست‌های مشترک ممکن است شما را به دلیل ترافیک بالای مداوم که حجم بیشتری از فضای اختصاصی سرور را به خود اختصاص می‌دهد جریمه کنند. علاوه بر این، سایر کاربران و بارگذاری ترافیک آن‌ها نیز روی زمان بارگذاری وب‌سایت شما تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل، توصیه می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن وب‌سایت‌ را به یک هاست VPS انتقال دهید. به این ترتیب، نه تنها سرور مجازی شما از سایر کاربران جدا می‌شود و به منابع لازم برای مدیریت سایت پربازدید دسترسی پیدا می‌کنید، بلکه در صورت تمایل می‌توانید با کمک ویژگی مقیاس‌پذیری از منابع بیشتری استفاده کنید.

نکته مهم در مورد این نوع سرورها این است که به تنظیم اولیه مناسب نیاز دارند. اگر نمی‌خواهید وقت زیادی را صرف این کار کنید، می‌توانید از سرور مجازی خصوصی ویندوزی یا لینوکسی استفاده کنید، البته مورد دوم به دانش فنی بیشتری نیاز دارد.

طراحی سایت را ساده‌سازی کنید

برای بارگذاری و نمایش صحیح محتوای وب‌سایت، هر کدام از عناصر موجود در آن یک درخواست HTTP بین مرورگر بازدیدکننده و سرور هاست ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که صفحات حاوی مقدار زیادی متن یا یک محتوای رسانه‌ای دیگر معمولا با سرعت کمتری بارگذاری می‌شوند.

بنابراین، گام بعدی برای اداره سایت پربازدید به شیوه‌ای کارآمد ساده‌سازی طراحی صفحه وب است. این کار می‌تواند در وب‌سایت‌هایی که حاوی انواع محتوای پویا هستند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، چند روش کلی برای بهینه‌سازی طراحی در راستای مدیریت سایت پربازدید وجود دارد که عبارتند از:

  • کاراکترهای غیرضروری را با پاک کردن متن حذف کنید.
  •  قبل از بارگذاری هر رسانه، آن را با استفاده از یک بهینه‌ساز تصویر اسکن کنید.
  • برای نماش دادن تصاویر از ابعاد خاص استفاده کنید.
  • به جای تغییر دادن اندازه تصاویر، آن‌ها را در اندازه موردنظر بارگذاری کنید.
  • در صورت امکان، روی سیستم مدیریت محتوای سایت خود افزونه‌های سبک و تنها ضروری نصب کنید.
  • از کاربرد ریدایرکت اجتناب کنید.
  • لینک‌های خراب یا مرده را اصطلاح کنید.

به خاطر داشته باشید هر تغییری که به منظور مدیریت سایت پربازدید در طراحی آن ایجاد می‌کنید باید سازگار با گوشی همراه باشد زیرا بیشتر حجم ترافیک وب‌سایت توسط کاربران گوشی همراه ایجاد می‌شود.

توزیع محتوا را بهینه‌سازی کنید

یک راهکار دیگر برای اداره سایت پربازدید به شیوه‌ای کارآمد پیاده‌سازی و استفاده از CDN روی سرور VPS ویندوز یا لینوکس است. CDN یا شبکه توزیع محتوا مجموعه‌ای از سرورها است که در مکان‌های جغرافیایی مختلف در سراسر دنیا قرار دارند.

محتوا معمولا از یک سرور اصلی که هاست VPS شما است به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود و به همین دلیل هر چقدر یک کاربر دورتر باشد، مرورگر به زمان بیشتری برای بارگذاری وب‌سایت شما نیاز دارد.

CDN با ذخیره کردن فایل‌های استاتیک روی چند سرور و توزیع آن‌ها از نزدیک‌ترین سرور به بازدیدکننده از لحاظ جغرافیایی، تحویل محتوا به بازدیدکنندگان محلی را بهینه‌سازی می‌کند.

به این ترتیب، CDN زمان تاخیر را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد و یک ابزار بسیار مفید برای اداره سایت پربازدید است.

اندازه فایل را کاهش دهید

وقتی وارد یک وب‌سایت ترافیک بالا شوید، فایل‌های بزرگ‌تر با تاخیر بیشتری نمایش داده می‌شوند و سرعت بارگذاری را کاهش می‌دهند.

بنابراین، فشرده‌سازی فایل در سرورهای VPS ویندوز و لینوکس نیز یک روش عالی برای مدیریت سایت پربازدید است زیرا زمان تحویل محتوا را کاهش می‌دهد.

کاهش حجم فایل ها

ابزارهای مفیدی مثل Gzip، CSS Compressor، Google Closure Compiler، CSSNano، Packer و سایر نرم‌افزارهای مشابه با حذف کاراکترهای اضافی و فضاهای غیرضروری در کد، اندازه فایل را به میزان قابل ‌توجهی کاهش می‌دهند.

این نرم‌افزارها سپس فایل‌های متن را فشرده‌سازی می‌کنند و به این ترتیب منجر به تسریع فرآیند تحویل می‌شوند. علاوه بر این، هر چقدر سرعت بارگذاری وب‌سایت بیشتر باشد، رتبه بالاتری در موتورهای جستجوگر می‌گیرد.

از کشينگ استفاده کنید

وقتی بازدیدکنندگان وارد سایت شما می‌شوند، مرورگری که استفاده می‌کنند مولفه‌ها، محتوا و اسکریپت آن را در سیستم خود ذخیره می‌کند. تا زمانی که این محتوا ثابت باقی بماند، نیازی به درخواست مکرر نمایش آن وجود ندارد.

در چنین شرایطی کشینگ یک فرآیند مفید برای اداره سایت پربازدید است که نیاز به درخواست‌های مداوم بین مرورگرها و سرورها را از بین می‌برد. به عبارت دیگر، کشینگ سربار سرور وب را کاهش می‌دهد و همزمان سرعت را بهبود می‌بخشد.

هنگام مدیریت سایت پربازدید خود، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که بازدیدکنندگان تکراری زیادی به سایت مراجعه می‌کنند.

با استفاده از نرم‌افزار CDN مشابه یا افزونه‌هایی مثل Cachify یا Cache Enabler می‌توانید محتوای ثابت را به راحتی کش کنید.

امنیت را بهبود ببخشید

حملات سایبری نه برای وب‌سایت شما، بلکه برای سرورهای VPS ویندوز یا لینوکس نیز خطر بزرگی محسوب می‌شوند. حملات مخرب مثل DDoS حتی می‌توانند از ترافیک بالا برای کاهش دادن سرعت وب‌سایت استفاده کنند.

همچنین، هکرها می‌توانند از راه تزریق اسکریپت از طریق وب‌گاه (XSS)‌ اسکریپت‌های مختلف را به صفحه شما وارد کنند و مهاجمان دیگر می‌توانند با استفاده از آن به تمامی داده‌هایی که ذخیره‌سازی کرده‌اید دسترسی به دست آورند.

امنیت vps

از آن جایی که این حملات به‌ویژه برای کسب‌وکارهای آنلاین آسیب‌های جدی به همراه دارند، توصیه می‌شود با نصب یک فایروال قابل‌اطمینان و نرم‌افزار آنتی‌ویروس، به‌روزرسانی مداوم سیستم‌ها، استفاده از رمز عبورهای منحصر به‌فرد، پیاده‌سازی استانداردهای SSL و استفاده از هدرهای امنیتی HHTP امنیت وب‌سایت خود را ارتقا دهید.

سخن پایانی

رشد وب‌سایت و افزایش ترافیک آن قطعا عالی است. با این حال، مدیریت سایت پربازدید و فراهم کردن یک تجربه کاربری عالی برای بازدیدکنندگان مستلزم منابع و زیرساخت‌های بیشتر است و برای بسیاری از افراد یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

اگر وب‌سایتی دارید که کاربران زیادی روزانه از آن بازدید می‌کنند، توصیه می‌کنیم از راهکارهای مختلفی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم برای اداره سایت پربازدید خود استفاده کنید.

چنین سایت‌هایی در کنار رعایت این نکات به یک هاست پر قدرت نیاز دارند که پارس وی دی اس ارائه‌دهنده سرورهای مجازی پر سرعت و مقرون‌ به‌صرفه و هاست اختصاصی با امکانات گسترده است که تمامی نیازهای شما را برای مدیریت کارآمد یک وب‌سایت ترافیک بالا برآورده می‌کند.

اگر به راهنمایی بیشتری در این زمینه نیاز دارید، پشتیبانی آنلاین پارس وی دی اس به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما است.

مطالب مرتبط
آماده سازی وبسایت برای پیک ترافیکی
توصیه هایی برای بهینه سازی سرور مجازی اختصاصی برای وردپرس
راهنمای انتخاب هاست اشتراکی یا هاست اختصاصی
نحوه نیم بها کردن ترافیک سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا